12 december 2011

Dilemma's

Werken in de Thuiszorg roept nog wel eens dilemma’s op, een misverstand is zo de wereld in geholpen en dat is ook menselijk. Belangrijk is hoe we hier mee omgaan. Ik heb al wat praktijk voorbeelden meegemaakt, waarbij situaties verder uit de hand liepen dan nodig was. Meestal ligt dit bij de manier waarop er gecommuniceerd wordt. Wat doe je bijvoorbeeld als een cliënt klaagt over een van jouw collega’s?
Het is wel eens voorgekomen dat een medewerker een collega vertelde hoe een cliënt over haar had gesproken. Heel fijn als collega’s open en eerlijke tegen elkaar zijn, maar de band tussen medewerker en cliënt wordt direct geschaad. Beter is het om een dergelijk verhaal eerst met je leidinggevende te bespreken. Wees in ieder geval niet te impulsief als het om dit soort gevoelige dingen gaat. Als thuiszorgmedewerker kom je bij iemand thuis, help je iemand in de badkamer en slaapkamer. Een cliënt moet veel van zijn privacy inleveren om onze hulp te kunnen ontvangen. Het is dus niet gek als een cliënt soms moeite heeft met bepaald gedrag of persoon. Veel cliënten zijn alleen en dus geneigd vrijwel alles met hun thuiszorg medewerker te bespreken. Houd dit altijd in je achterhoofd bij gesprekken met een cliënt. Oordeel niet te snel en ga subtiel om met klachten. Hiermee voorkom je een hoop ongemak.

Een verhaal van: Sylvia de Busser- Dagoudste Zorgsteunpunt Joannes de Deo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten