22 november 2011

Hoofddoek


Als servicemanager in de thuiszorg kom je van alles tegen. Zo werd onlangs het volgende bijzondere telefoongesprek gevoerd:

"U wilt weten van welke afkomst de medewerker is, begrijp ik? Mag ik u vragen vanwaar deze vraag?'"
"Ja hoor, ik wil weten of het een buitenlandse is met of zonder hoofddoek."

"Oh, maakt dat iets uit dan?"
"Ja, ik wil geen buitenlandse met hoofddoek."
"Met alle respect mevrouw maar het gaat er toch om hoe er gewerkt wordt en
niet om hoe iemand er uit ziet?”
"Nou, jongeman ik heb al veel meegemaakt hoor met buitenlanders."
"Mevrouw, mag ik u vragen welke kleur ogen u heeft?”


"Ze zijn blauw, maar hoezo meneer?"
"En uw haar mevrouw, is dat grijs?"
"Jazeker, maar waarom vraagt u dat?"
"Belangstelling mevrouw. Heeft u een grote neus"
"Nou zeg wat een rare vragen. Ik heb geen kleine neus, maar wil nu van
u weten waarom u deze dingen wilt weten."
"Goed mevrouw dat zal ik u zeggen. Ik ga op zoek naar een medewerker die
wil werken bij een klant met blauwe ogen, grijs haar en een grote neus."
" Wat zegt u nu ? U laat een medewerker kiezen"?
"Nee mevrouw, ik laat ze niet kiezen maar als u uw voorkeur gaat
uitspreken mogen zij dat toch ook?"
"Hmmm ik begrijp het jongeman. U heeft daar wel een punt te
pakken."
"Ja mevrouw het gaat niet om de afkomst van de medewerker maar om de
kwaliteit. Een hoofddoek zegt alleen iets over de geloofsovertuiging, niets over het werk wat zij aflevert."
“Meneer, u heeft mij overtuigd en het was een bijzonder gesprek."
"Dag mevrouw en als u ooit iets te melden heeft over het werk van een
medewerker, dan kunt u me altijd bellen."

Een verhaal van: Frans van 't Hull - Servicemanager Huishoudelijke Hulp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten