16 april 2012

Horen, zien en signaleren

Één van mijn cliënten in de afgelopen jaren, was een alleenstaande man. Hij had tot twee keer toe longkanker gehad. Had geen familie of vrienden en was erg op zichzelf. Ik weet dat je cliënten niet je telefoonnummer behoort te geven, maar in dit geval heb ik een uitzondering gemaakt.

Ik heb een jaar of zes bij deze meneer gewerkt. We begonnen altijd met een kop koffie. Dan zat hij wat te mopperen, met name op de regering ‘zakkenvullers’. Tijdens mijn werk las hij vervolgens artikelen voor uit de krant. Dierenleed kon hij niet verdragen dan sprongen de tranen in zijn ogen. En hij schrok van berichtjes als: ‘Man lag weken dood in huis’.

Op een dag belde  hij mij op: “Oh Marja, ik ben zo blij  ik kom net uit het ziekenhuis, ik ben schoon er was geen longkanker meer te zien! Ik wilde dit even met iemand delen!” Acht dagen later ging ik met een bos bloemen naar hem toe om te werken en het goede nieuws te vieren. Maar er werd niet open gedaan en ook de telefoon werd niet opgenomen. 

Ik heb direct de thuiszorg gebeld, zij vroegen of ik zeker wist dat meneer geen dagje uit was. Dat wist ik heel zeker.  Ik kreeg het advies, voor de deur te blijven wachten. Een buurvrouw vertelde dat de overgordijnen ook al een tijdje dicht waren. Twee politie agenten arriveerden. Ze vroegen waar ze het beste een raam konden forceren en of ik wilde blijven wachten indien er iets ergs zou zijn. Dan kon ik de meneer in kwestie zorg bieden of eventueel identificeren. De politie kwam na een minuut of acht terug met de mededeling:  “Meneer is helaas overleden. Het is goed dat u heeft aangegeven hem niet te willen identificeren. Meneer zat op het toilet en is daar dagen geleden al overleden.”

Het boeketje werd ineens een rouwboeket. Een paar dagen later vertelde de politie dat meneer zeven dagen dood op het toilet had gezeten. Omdat ik geen familie was, konden ze me verder niets vertellen. Op de crematie waren in totaal zeven mensen, zijn spaarcenten zijn naar de staat gegaan waar hij altijd zo op mopperde. Het was beter geweest als dat bij de Dierenbescherming terecht was gekomen, maar helaas er stond niets beschreven. Jullie mogen best weten dat ik het hier een tijd moeilijk mee heb gehad. 

Ik hoop dat dit ook een wijze les is voor mijn collega`s. Als je aanbelt op een adres en er wordt niet open gedaan, onderneem actie! Bel  je leidinggevende, of de familie van je cliënt, sla alarm bij buren, of sleuteladressen. Het maakt niet uit wat, maar onderneem iets! Je weet nooit wat er aan de hand kan zijn...

Dit is een verhaal van een Huishoudelijk Medewerker van Amstelring.


3 opmerkingen:

  1. Dit verhaal moest behoorlijk ingekort worden maar t is duidelijk en helaas komt dit nog steeds voor..
    gr Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk zelf ook als huishoudelijke hulp en het is vanaf dat ik dit werk doe(10 jaar) de regel dat je als er niet open gedaan wordt je de planner belt en die gaat dan stappen ondernemen door bij hun contactpersoon te informeren of hun weten wat er aan de hand is. En dan word je door hun terug gebeld over het hoe en wat.Bij mij is het gelukkig niet het geval geweest dat er iemand overleden in zijn/haar woning lag maar opgenomen was is in het ziekenhuis.Wel heb ik een keer van buren te horen gekregen dat mijn klant overleden was de dag voordat ik bij meneer moest werken en daar toen voor niks voor de deur stond en de planner daar niet van op de hoogte was.Soms is het ook een vorm van mis communicatie doordat collega's van v en v wel op de hoogte zijn en/of het contactpersoon dit vergeet te melden aan de planning.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeer heftig verhaal... het verhaal begon zo mooi, en plots eindigt het in een overlijden van meneer. Erg goed geschreven, het heeft mij zeker geraakt!

    BeantwoordenVerwijderen