4 april 2012

Signaleren: Heel belangrijk!

Signalering is een belangrijk onderdeel van het werk als Huishoudelijke Hulp. Laatst werd ik gemaild door een medewerkster over de situatie bij een klant. 

Daarop bel ik de klant in kwestie op. De eerste vraag die ik altijd stel is "hoe gaat het met u ?" Een wat gebroken stem vertelt mij dat ze het niet makkelijk heeft en dat het haar niet lukt het huis op orde te houden. Buiten haar kleinkinderen heeft mevrouw niemand.

Ik maak een afspraak om bij mevrouw langs te komen. Tijdens mijn bezoek aan haar zie ik dat het huis rommelig is. Boven hoor ik muziek, die uit de kamer van haar kleinzoon schijnt te komen. We zitten aan de marmeren keukentafel die plakt aan mijn handen en ik zie koffievlekken op de kastdeurtjes.

Het verhaal dat zij vertelt is intens triest.
Haar dochter is vijf jaar geleden overleden en haar schoonzoon vorig jaar december.
Er blijft een drieling van 18 jaar achter, waarover zij zich bekommert. Ze is naar hun huis verhuist en heeft haar eigen knusse woning achter gelaten.

"Het valt niet mee hoor, om op mijn leeftijd te zorgen voor 3 kinderen van 18", zegt ze terwijl ze haar koffie drinkt. "Ik heb alleen AOW en het lukt mij niet alles te betalen. Ik heb mijn kleinzoon gevraagd om ook wat bij te leggen, maar hij heeft ook niet veel."

Ik vraag of mevrouw buiten de huishoudelijke hulp nog andere hulp heeft maar dat is niet zo. Ze heeft wel een afspraak met maatschappelijk werk. Ik zeg haar toe te onderzoeken hoe wij mevrouw kunnen helpen, want dit is niet de bedoeling van de oude dag doormaken. Mevrouw krijgt vochtige ogen. De vlekken op de kastjes haal ik weg en ook de tafel maak ik zo schoon
.
Wij nemen afscheid van elkaar met de belofte dat ik over een paar weken weer langs kom om te horen hoe het gaat. Er is duidelijk meer nodig dan alleen huishoudelijke hulp. Ik ga direct door naar maatschappelijk werk. Mevrouw is haar afspraak blijkbaar vergeten. De maatschappelijk werkster maakt voor mevrouw een nieuwe afspraak en zorgt ervoor dat Ouderenzorg zich gaat ontfermen over mevrouw. Ze zal dan onder andere geholpen worden met haar financiƫle administratie. Ook verdubbelen we direct haar uren huishoudelijke hulp.

Tot slot mail ik mijn bevindingen naar de medewerker die alles heeft aangekaart. "Goed gedaan en bedankt voor het signaal"
In mijn achterhoofd weet ik dat de gemeente overweegt de signaalfunctie uit de opdracht te halen. Hier zie je nog maar eens hoe belangrijk juist deze functie is…

Een verhaal van : Frans van 't Hull – Servicemanager Amstelring Osiragroep

 

1 opmerking:

  1. Mooi maar triest verhaal Frans en helaas komen dit soort schrijnende zaken vaker voor.. Ik heb ook een signalerings verhaal (toevallig!) doorgemaild komt nog in beeld hier..
    gr Marja

    BeantwoordenVerwijderen