16 januari 2012

Positieve draai aan gedwongen bezuinigingen

Naar aanleiding van een reactie die ik kreeg op mijn vorige Blog wil ik graag dieper ingaan op de situatie van huishoudelijke hulpen die al langere tijd bij ons in dienst zijn. Voorop staat dat wij ontzettend blij zijn met deze betrouwbare hulpen, die zich al jaren lang inzetten voor onze organisatie en belangrijker nog voor onze cliƫnten. Deze mensen zullen dan ook niet gekort worden in hun salaris.

Wel is het zo dat zij vaak nog in een hogere schaal zitten dan nieuwe medewerkers. Het huidige politieke klimaat dwingt ons om te bezuinigen. Er wordt steeds minder betaald voor huishoudelijke hulp en als het tegenzit kan je zelfs je gunning kwijtraken en daarmee je recht om huishoudelijke hulp te bieden, zoals bij TSN gebeurd is. We worden daarom gedwongen om keuzes te maken.

Aangezien wij medewerkers niet willen korten in hun salaris, zoeken we naar andere oplossingen. Ik weet dat we een hoop mensen in dienst hebben, die niet alleen al jarenlang geweldig werk leveren, maar die ook meer in hun mars hebben of behoefte hebben aan een nieuwe uitdaging. Wij willen kijken of we deze mensen een opleiding aan kunnen bieden, waardoor ze in de toekomst bijvoorbeeld als helpende of uiteindelijke misschien zelfs wel al verzorgende of verpleegkundige aan de slag kunnen. Op die manier proberen we aan de opgelegde bezuinigingsmaatregelen een positieve draai te geven. In maart/april zal er weer een groep starten met een cursus. Hier zijn nog plekken open, dus geef je snel op. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact op met je manager.

3 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het zo snel reageren op mijn reactie, sta helemaal versteld .Dus als ik het goed lees behouden wij gewoon ons salaris?
    Kijk ik ben een alleenstaande moeder met kinderen op het vmbo en mbo en wil gewoon weten waar ik aan toe ben . Ik weet dat je de mogelijkheid krijgt om een opleiding te volgen maar dat is dus niet het gene wat ik wil. Ik wil gewoon huishoudelijke hulp aan mijn cliƫnten blijven geven en niet mensen wassen en alles wat daar bij kijken komt . Dat is niet wat ik wil.

    Ik hoop dat deze woorden hieronder:

    Deze mensen zullen dan ook niet gekort worden in hun salaris. Jullie ook na zullen komen .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe ook huishoudelijk werk en behoor tot de medewerkers die lang in dienst zijn, voorheen bij Antaris en nu dus Osira. Mijn leeftijd is 54 jaar en zie het niet meer zo zitten om een opleiding te gaan doen in de persoonlijke verzorging, ik vind dat het je roeping moet zijn en dat is het bij mij dus niet. Wanneer ik 60 ben wil ik graag stoppen met werken en samen met mijn man genieten van zijn pensioen. Het leven is al zo kort! Dat er minder betaald wordt voor het huishoudelijk werk vind ik bespottelijk, het is heel hard werken en ook een vak!!!!!! Huishoudelijk wordt onderschat en beschouwd als een niet opgeleid beroep. Ik vind dus dat de huishoudelijke medewerkers met veel ervaring dus ook goed betaald moeten blijven worden en hoop dus dat jullie het ook kunnen waarmaken om ons hetzelfde salaris te laten behouden.
    Ik wil jullie dan ook veel succes wensen met het oplossen van dit probleem!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben net als bovenstaande reageerders in dienst gekomen bij Antaris als huishoudelijke hulp.Ik ben begonnen in 2002 Toen kwam de eerste fusie in 2005
    en werd het Osira en moesten de huishoudelijke hulpen verplicht de cursus thuishulp A gaan doen.Met de ingang van de wmo in 2008 begon de samenwerking met Amstelring en werd er gezegd dat alle arbeidsvoorwaarden het zelfde bleven. Niet dus, toen er een nieuwe cao kwam gingen we op 4 wekelijks salaris over in plaats van maandsalaris.Dus nu voor het zelfde salaris blijven werken? Afwachten maar of dit inderdaad zo is.Ik ben 60 jaar en voel er niets voor om een opleiding te gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen